Wat denk je van die zet ?

" Wat denk je van deze zet ? "   Afgelopen dinsdag was dit de meest gehoorde zin op onze eerste clubavond van 2023. Al heel mooi dat de zin in onze speelruimte gebezigd werd, want - zoals voorzitter Johan memoreerde - waren we niet een jaar geleden thuis om de Covid - beperkingen uit te zitten ?!
Hoe anders was het nu ?  Liefst 15 van de 17 leden waren aanwezig. Veruit de beste opkomst dit seizoen. Waarschijnlijk waren ze gelokt door het vooruitzicht om ongebreideld oliebollen naar binnen te schrokken ( Bas in ieder geval wel ). In de jaarplanning staat immers: dinsdag 3 januari Oliebollentoernooi. Maar ja .....  Wat stond er in de mail van wedstrijdleider Joost ...  ?

Geen oliebollen derhalve, maar wel kaas, worst. gevulde koek, borrelnootjes en een drankje erbij. Simpel maar leuk.
Dit jaar ook geen snelschaak, maar een opzet waarbij overleg over de partij vereist was. Hoe ging dat ? Overleg is toch streng verboden ?

De aanwezigen waren in 4 teams verdeeld. Twee teams van 3 spelers en twee van 4 spelers. ( Joost was vliegende keeper en mocht zich met alle partijen "bemoeien").
In ronde 1 speelde team A tegen team C. ( En B tegen D ) Speeltijd 2x30 minuten. Een speelbord en voor elk team een eigen analysebord.
Het bleek een gouden greep. In mijn rol als " een soort Andre van Duijn bij de bakkers " zag ik hoe goed er werd samengewerkt. Op het analysebord kon een ieder zijn ideeën kwijt. De klok gaf verder extra spanning aan de partij. Van de uiteindelijk 4 gespeelde partijen werden er twee op de klok beslist.
Zo ook de partij tussen de teams B en D.

Wit: Team D ( Eric, Henk O. en Johan )

Zw.: Team B  ( Raymond, Han, Henk de B. en Fred )

Johan, die mij de notatie toestuurde, voegde hier nog aan toe:
Hier houdt de notatie op. Duidelijk gewonnen stelling voor wit, maar grote tijdnood en te weinig tijd om af te maken. Zwart gaat handig heen en weer schuiven met best nog gevaarlijke temposchaakjes. Uiteindelijk ontstaat in de laatste seconden herhaling van zetten, maar dat geeft bij rapid geen remise dus wint zwart op tijd.

De avond werd winnend afgesloten door het drietal Frans, Jan en Bas, Ze waren er maar wat trots op. En terecht !!

Joost