Vreemde wedstrijd voor ons viertal in Doetinchem.

Hadden we nog naar boven willen kijken op de ranglijst, dan was een overwinning in Doetinchem nodig geweest. Nee dus, we kwamen geen moment in de buurt van een positief resultaat. Het begon al dramatisch toen Halbe alle openingsregels aan de laars lapte en daarvoor een zware prijs moest betalen. Mat na 9 zetten. Oei !! Fred Visschers verloochende zijn stijl niet en trok onvervaard ten strijde. Fred had als ridder in de Middeleeuwen moeten leven, daar had hij heel wat "overwinningen " kunnen behalen. Op het bord ging het niet goed. Hij verloor de kwaliteit en uiteindelijk, na nog flink weerstand te hebben geboden, de partij. John verloor in de opening een pion en dat verlies deed hem uiteindelijk de das om. Een paard eindspel bleek niet te houden. Jammer, want zonder dat vroege pion verlies was de partij keurig in evenwicht geweest. Zelf speelde ik een voorzichtige manoeuvreer partij. Door tegengestelde rokades zag het er spannender uit dan het was. Op zet 50 ging ik grandioos in de fout. Ik heb er vannacht over nagedacht hoe dat kon en ik denk dat ik me onaantastbaar voelde door mijn mogelijkheid tot " mat achter de paaltjes ". Totale onzin blijkt nu. Ik verloor mijn Dame tegen een toren en in plaats van op te geven, profiteerde ik enkele zetten later van een nog grotere blunder van mijn tegenstander: Hij gaf pardoes zijn Dame weg. Ik denk dat we beiden een slecht gevoel aan het einde van de partij overhouden.

Op zet 50 had ik met de pion moeten nemen, dan had ik nog wel remise kunnen houden ……. en op zet 51 had ik Txd4 moeten spelen. Niet dat het veel helpt.

TIP: Kijk op de site van Doetinchem = www.svdoetinchem.nl voor een verslag + foto/diagram van de wedstrijd. ( Sorry Halbe )

Joost