verslag tweede SOS wedstrijd

Een dinsdagavond in Dieren. Kort verslag van Henk Oosterink Dinsdagavond was Theothorne de 2e tegenstander van De Kameleon in de SOS competitie. Gezien de ratings zou het waarschijnlijk een spannende wedstrijd gaan worden. Bij beide teams ontbrak een belangrijke speler, bij ons was dat Raymond. Onze kansen lagen waarschijnlijk vooral op de onderste borden. Dat bleek later ook te kloppen. Bij het bord van Frans hoorde ik allerlei kreten, bij zijn tegenstandster ging blijkbaar het nodige mis. Later hoorde ik van Frans dat hij zelf ook wat weg gaf. In de analyse achteraf, kregen we een mooie aanval op de stelling van zijn tegenstandster. Deze partij eindigde plotsklaps met mat van Frans op h1….. Gelukkig wist hij de partij zelf wel te winnen. 1-0 voor ons. Ik wist het 2e punt te scoren, in een Dame Toren en wat pionnen eindspel tastte mijn tegenstander flink mis en wist ik zijn Dame te pakken te krijgen. Dat was 2-0.

Eric mocht op bord 3 plaats nemen, veel van zijn partij heb ik niet gezien, maar ik zag dat hij niet slecht stond. Wat er precies mis ging, zal hijzelf hieronder uit de doeken doen. Stand 2-1 Niet gezien (Eric) In mijn partij tegen Pieter zat het dicht bij elkaar. In de opening stond ik er iets beter voor en aan het einde hij. Het verschil was nooit meer dan + of – 1 volgens de computer. Op zet 30 speelde Pieter pion f4. De computer gaf aan dat de partij volledig in evenwicht was, totdat ik mijn loper terug speelde naar f1. Blunder M1 volgens de computer en ook volgens Pieter. Ik had niet gezien dat mijn koning geen vluchtvelden had. Eenvoudigweg pion h4 en de kans was groot dat het remise was geworden. Misschien toch weer te lang nagedacht tijdens de partij.
Toen ging alles snel. Maarten op 1 speelde een sterke partij tegen een 1800+ speler, ik ging lange tijd uit van een punt voor ons. Maarten. Ik stond vanaf de opening wat minder, maar nergens buiten de remise marge. Dame toren b3 op de 32e zet leek mij winnend, maar alles blijft eigenlijk remise vanwege de gedekte vrijpionnen van zwart. Ondanks mijn kwaliteit voorsprong.
Wanneer ik op zet 43 Ke3 had gespeeld had ik een ruime + gestaan. Nu was Tc3 een onnodige zet en kon zwart de pion opspelen en deze later met Lc1 dekken en daardoor mijn stukken aan de laatste rijen binden. Mijn 45e zet in tijdnood was direct verliezend. Bram op bord 2 kwam in de problemen, verloor een stuk, maar had zeer actief stukkenspel. Hij wist, met weinig tijd op de klok, en de handen op de oren, het tij te keren. Knap staaltje. 3-2 Aan bord 6 bleef het tot het laatst spannend. Lange tijd leek het er op dat Oppewal, die momenteel een diepe vormdip doormaakt, met de zwarte stukken een kostbaar punt zou verspelen. Hij wist niet goed raad met openingszet b3 van wit en gaf de diagonale zwarte loper met 1…-pf6; 2. Lb2-d5; 3. e3-c5 veel te veel ruimte. En dat bleef zo. De hele partij draaide in feite om de zwarte velden d4 en e5. En wit had de betere papieren. Na een hoop gepruts in het middenspel stond zwart er belabberd voor met twee pionnen achterstand en slecht opgestelde stukken. Maar gelukkig bleek wit minder sterk in het afmaken dan in zijn strategische opbouw. Hij maakte het zichzelf nog nodeloos moeilijk in een situatie waarin zwart met een dubbele matdreiging zomaar pardoes veel materiaal terug kon pakken en zelfs de betere papieren had in het eindspel. Maar de tijd werd krap en een blunder hing in de lucht zodat remise uiteindelijk toch de terechte uitslag werd. Door de drie winstpartijen die toen al binnen waren voor De Kameleon was het halve puntje genoeg om het wedstrijdpunt binnen te harken. Eindstand 3,5-2,5 voor de Kameleon. Na 2 wedstrijden hebben de volle buit, ons doel was het om niet te degraderen. We zijn er nog niet, maar we zijn op de goede weg.