( Toen nog ) Hoogovens schaaktoernooi.

Ongeveer 25 jaar geleden besloot ik samen met een club genoot van het toenmalige schaakclub Wish het super schaak tournooi in wijk aan zee te bezoeken. Zover ik me herrinner waren de deelnemers o.a: Karpov, Ivantsjoek, Kramnik, Morozevich, Adams, van Wely, Timman, Piket, van der Sterren. We besloten de laatste speel dag op zondag af te reizen naar wijk aan zee omdat het nog super spannend was wie het tournooi ging winnen. We vertrokken rond 13:00 en de verwachting was dat we zouden arriveren rond 15:00 in wijk aan zee. Het weer was belabberd, sneeuwval, glad op de weg maar de reis verliep voorspoedig. Ik had toen een oude Opel Kadet die echter wel betrouwbaar was, de auto had me nog nooit in de steek gelaten. We waren gearriveerd rond 15:00 in wijk aan zee en hadden beiden veel zin om te kijken naar de grootmeesters die zetten doen waar wij als amateurs soms geen bal van snappen. Maar ja, grootmeesters rekenen diep en behouden het overzicht. Wij als gewone stervelingen raken soms het overzicht kwijt of missen een winnende zet. Afijn, op de parkeer plaats bij het tournooi zet ik de motor uit, draai aan de lichtschakelaar om het licht uit te doen en plotseling heb ik de draaiknop voor het licht in mijn handen. Afgebroken in de unit waar de draaiknop zit voor het licht. Wat nu!!??Garages dicht op zondag om het licht te fixen, slecht zicht door sneeuwval, mijn auto geen licht door de afgebroken licht schakelaar. Het was 15:00 en rond 17:00 zou het donker worden. We moesten rechtsomkeerts direct naar Silvolde afreizen! Dus geen bal gezien van het schaaktournooi ! Onderweg terug waarts vele claxons van medeweg gebruikers die mij wilden wijzen op dat ik geen licht aan had. Was ook best wel gevaarlijk omdat het zicht slecht was maar we hadden het gehaald zonder brokken en arriveerden rond 17:00 in Silvolde. We baalden natuurlijk wel maar we hadden geen andere optie en gelukkig nam mijn toenmalige clubgenoot het luchtig op. Niks aan te doen, gewoon pech zei hij en daar was ik het volmondig mee eens!

Bram