Terborgse schakers kampioen na zinderende finale

SV De Kameleon troeft Oosterbeek af met een half punt op slottoernooi Osbo in Arnhem

Arnhem - De Terborgse schaakvereniging SV De Kameleon heeft het kampioenschap veroverd in de derde klasse D van de Oostelijke schaakbond Osbo. In een bloedstollende eindronde van de competitie in Arnhem, vrijdagavond, streefden de Terborgenaren hun grootste concurrent nipt voorbij. OPC Oosterbeek liet een half punt liggen en verloor daardoor de koppositie. De ploeg uit Terborg deed precies wat nodig was en won met 3,5-2,5 van DOG uit Almen. Ze haalde daarmee het kampioenschap binnen en promoveert naar de tweede klasse.

Teamcaptain Joost Pöpping is apetrots op zijn ploeg die het hele seizoen al zeer constant speelt. Hij roemt de teamspirit van de Terborgse schaakclub. "Dit is echt een prestatie van het hele team." Het mooiste is nog wel dat SV De Kameleon dit jaar 25 jaar bestaat. Pöpping: "Een mooiere manier om die mijlpaal te vieren had ik niet kunnen bedenken." Het is de derde keer in haar bestaan dat de club een kampioensbeker binnenhaalt.

Het Terborgse zestal kreeg de overwinning niet cadeau, maar moest nog flink voor strijden. Het eerste punt werd veroverd door Henk Oosterink die aan bord 2 met zwart zijn tegenstander overrompelde. Hij behaalde een supersnelle overwinning doordat de tegenstander, zo analyseerde Oosterink achteraf, zijn partij té rustig opbouwde. "Met een snelle d5 kon ik het initiatief nemen. De witte dame kwam daardoor ongelukkig te staan en na een paar kordate zetten was wit een loper, een toren en wat pionnen kwijt. De rest was voor de statistiek."

Het tweede punt kwam vlot daarna aan bord 5, waar de met wit spelende Joost Pöpping zijn opponent al vroeg klem kon zetten. Ook hier leek sprake van een wat te angstig spelende tegenstander, en daar weten de spelers van De Kameleon wel raad mee. De ploeg houdt van aanvallend, agressief spel. Andere teams hebben daar vaak geen antwoord op, zo bleek dit seizoen diverse keren.

Toen ook de 3-0 viel, door een overwinning van Frans Eijgenraam aan bord 6, ook al zo'n aanvallend ingestelde speler van De Kameleon, leek het kat in 't bakkie. Toch moest er tot aan het eind geknokt worden.

Bram Blasman, aan bord 1 spelend met wit, ging strijdend ten onder tegen een tegenstander die op papier veel sterker was - rating van meer dan 1.800 - maar aan het bord toch een zware dobber had aan de frontman van Kameleon. En aan bord 3 moest Eric Stevens opgeven nadat zijn stelling onhoudbaar was geworden. Hij had nog lang kans op remise, in een eindspel met twee torens tegen een toren en twee stukken. Maar omdat zijn pionnenstelling zwakker was, was het toch niet meer te doen.

Tussenstand: 3-2 dus, na deze inhaalrace van DOG. Zo kwam er toch nog druk op de schouders van Johan Oppewal aan bord 4, die een taaie partij speelde met zwart. Met licht pionvoordeel, in een eindspel met ongelijke lopers, mocht hij van teamleider Pöpping geen risico meer nemen en het remise aanbod van zijn tegenstander accepteren. Eindstand: 3,5 - 2,5.

Op dat moment was het kampioenschap nog onzeker. Als Oosterbeekers zouden winnen, zouden zij bovenaan eindigen. Dus was het voor de Terborgenaren een kwestie van nagelbijten en vol spanning afwachten wat de andere club zou doen. Maar gelukkig, ze kwamen niet verder dan een gelijkspel, en toen kon het feest beginnen.

Schaakclub De Kameleon is een kwart eeuw geleden ontstaan uit een fusie tussen de verenigingen Regina uit Gaanderen en De Raadsheer uit Silvolde. De naam is ontleend aan de speellocatie van destijds, cultureel centrum De Kameleon in Terborg. Tegenwoordig speelt de club in zorgcentrum Antonia. De vaste speelavond is dinsdagavond. De club heeft een kleine twintig leden, en dat aantal zit in de lift. "Schaken wordt weer steeds populairder, ook bij jongeren. En dat merken we door een toestroom van nieuwe leden en belangstellenden", stelt Pöpping tevreden vast.

Verslag voor de website van de partij van Henk: