Opheffen Osbo?
Fred Pronk
Hieronder een brief van de voorzitter van de Osbo.
Aan de besturen en leden van de verenigingen die lid zijn van de OSBO,
Afgelopen voorjaar heb ik op de AV en daarna in een mailing en op de website aandacht gevraagd voor de situatie in de OSBO. Al vele jaren is het zeer moeilijk om bestuursleden en vrijwilligers te vinden voor het werk binnen de OSBO. Voor werkzaamheden waar de eigen schaakvereniging direct belang bij heeft lukt het nog wel, maar als het gaat om zaken die verder weg staan, blijft het over het algemeen akelig stil. Uitzonderingen daargelaten uiteraard, want zonder de grote inspanningen van een handjevol mensen was de OSBO-organisatie al lang tot stilstand gekomen.
Maar zoals ik al eerder heb betoogd, dat is niet wat een vereniging als vrijwilligersorganisatie hoort te zijn. Dat betekent juist samen de schouders eronder en samen er iets van maken. Anders is het misbruik maken van mensen die, vanuit betrokkenheid, plichtsbesef of sadomasochistische trekjes, hun tijd en energie opofferen voor andermans plezier.
Daarom heb ik u allen afgelopen voorjaar opgeroepen om een kleine bijdrage te leveren. Veel was het niet, sommige vragen kosten een hele vereniging slechts een paar uur tijd en dat is niets vergeleken met wat sommige OSBO-vrijwilligers doen. Het aantal reacties dat ik op de oproep van verenigingen heb mogen ontvangen lag onder de vijf (minder dan 10% van het totaal) en het aantal reacties van individuele leden rond de tien (minder dan 1% van het totaal). Van deze reacties was minder dan de helft positief, dat wil zeggen mensen die een kleine bijdrage willen leveren. Voor zover ik dat nog niet heb gedaan, wil ik die mensen en verenigingen bedanken voor hun steun. Maar alles overziend is het wel erg mager. Ik had zeker geen wonderen verwacht, maar zo weinig betrokkenheid stelt mij erg teleur.
Op de Algemene Vergadering van april jongstleden heb ik gewaarschuwd, dat als er nu geen actie zou worden ondernomen, de situatie in het najaar een stuk ernstiger zou zijn. En dat is inmiddels ook zo. Om vele uiteenlopende redenen zijn diverse mensen gestopt met hun werkzaamheden voor de OSBO of zullen ze dit op korte termijn doen. Het bestuur bestaat momenteel nog slechts uit ondergetekende en dat is uiteraard geen houdbare situatie. De vraag is of de Persoonlijke Kampioenschappen nog door kunnen gaan en ook de jeugdorganisatie verkeert in zwaar weer.
Ik begrijp heel goed dat het voor veel leden onbegrijpelijk is wat er allemaal gebeurt en het lijkt alsof we van de ene bestuurscrisis in de andere rollen. In het voorjaar heb ik uitgelegd dat het niet gaat om een bestuurscrisis, maar om het ontbreken van de bereidheid om iets voor het schaken op regionaal niveau te doen. Dat leidt er namelijk toe dat elke functie die om wat voor reden dan ook beschikbaar komt, zo moeilijk is in te vullen. Dat af te doen als een bestuursprobleem doet geen recht aan het onderliggende probleem en gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van de leden.
Als voorzitter ben ik uiteraard wel eindverantwoordelijk voor de ontstane situatie en kan ik slechts tot één conclusie komen. Om nog de komende Algemene Vergadering te kunnen uitschrijven, betalingen te kunnen verrichten en binnenkomende post te behandelen blijf ik tot de komende AV in functie, maar zal die dan ter beschikking stellen aan de vergadering. Het is niet een beslissing die ik gemakkelijk neem en het is zeker niet mijn intentie om de OSBO in een nog moeilijker situatie te brengen. Ook heb ik niet het gevoel dat mijn taak is volbracht, maar in de huidige situatie is dit de enige mogelijkheid die ik zie. Daarbij zal ik op de Algemene Vergadering van 6 november 2013 de volgende keus aan de leden voorliggen:
Opheffen van de OSBO ja of nee
Al jarenlang komt de gedachte om de OSBO op te heffen terug op de Algemene Vergaderingen. Daarnaast is er vanuit de leden van de OSBO veel kritiek op het functioneren van de KNSB en teveel verenigingen nemen het niet zo nauw met het opgeven van alle leden. Gekoppeld aan de lage bereidheid om iets op regionaal niveau bij te dragen is het dan ook van belang dat de leden zich duidelijk uitspreken over het voortbestaan van de OSBO.
Mocht de vergadering besluiten tot opheffing van de OSBO, dan ben ik bereid de afwikkeling daarvan op mij te nemen, als de streefdatum van opheffing niet later ligt dan 1 januari 2014. Mocht de vergadering de OSBO in stand willen houden, dan zal op 6 november 2013 een volledig nieuw bestuur moeten worden benoemd en zal ook voor een aantal andere functies op zoek gegaan moeten worden naar vrijwilligers. Daarbij geef ik de leden in overweging dat, om een nieuw bestuur en de OSBO niet in de toekomst wederom in eenzelfde situatie te brengen, er meer nodig is dan alleen het nu benoemen van nieuwe vrijwilligers. Een discussie over de manier van met elkaar omgaan en de bereidheid om iets bij te dragen, een verandering van de overheersende opvatting “u vraagt wij draaien” en het omvormen van klagen naar constructieve kritiek, zijn essentieel voor een vrijwilligersorganisatie als de OSBO.
Voor de duidelijkheid, deze brief betreft tevens de formele aankondiging voor de Algemene Vergadering op 6 november 2013. De agenda met bijbehorende stukken volgt later.
Met vriendelijke groet,
Alwin Pauptit
voorzitter