Houdini - act van John.

Na een kwartiertje bij de SOS- wedstrijd Doetinchem 2 - Kameleon besluit ik eens even bij de andere borden te gaan kijken. Wat schetst mijn verbazing: Fred Pronk en John staan totaal verloren. ( Na een kwartiertje …. )
Fred wordt helemaal overrompeld door een vijandelijke pionnenstorm. Voordat ik een tweede keer kan kijken is de partij al ten einde. Hoe het gegaan is weet ik niet, wel zou ik de partij graag eens zien, dan moet ik in het vervolg ook gaan stormen.
Goed in stormen is ook Fred Visschers. Zijn imposante verschijning en zijn agressieve speelstijl waren zijn tegenstander te veel. Of ze geïntimideerd was weet ik niet. Feit is wel dat ze geruisloos van het bord werd geschoven.
Fred hou vast aan je aanvallende stijl. Als buurman bij de wedstrijden kan ik er zeer van genieten !!
Ik zie jullie denken: Is John al gedesillusioneerd naar huis ?  Nee, niets is minder waar. Hij staat weliswaar twee stukken achter, maar omdat zijn tegenstander niets met die voorsprong doet, kan John een verwoestende aanval opzetten. Ik zie een pion op de zevende rij - ik zie een paard dat de vijandelijke stelling is binnengedrongen. Ik zie een tegenstander die haar stukken op de onderste drie rijen heeft vastgezet. Ik zie dat John het punt binnen haalt.
Daar ben ik blij mee, want mijn stelling is op dat moment matig. ( pion achter ) Later verandert dat in een gewonnen stelling door een zeer sterke vrijpion op de a - lijn.  (  Zie diagram )
Helaas haal ik weer eens twee plannen door elkaar ( met de a - pion doorlopen en de Koning in het spel brengen. Stom !!!  Ik zet de Koning op een bruin veld. ) Een vaag excuus is dat ik op dat moment al twintig zetten telkens minder dan een minuut bedenktijd heb.
Na het verlies van de pion kom ik in een remise - eindspel terecht dat ik uiteindelijk geheel onnodig door tijdsoverschrijding verlies. Dus geen 3-1 of 2,5 - 1,5  maar 2-2. Ellende genoeg om weer eens ouderwets een doorwaakt nachtje mee te moeten maken.

Dit aan jullie tonen is een soort zelfkastijding.
Joost