De Kameleon - ASV 6

De tweede SOS - wedstrijdwedstrijd van het seizoen verliep een stuk beter en vooral spannender dan de eerste tegen Oosterbeek. Tegen half twaalf viel de beslissing toen John in een matnet verstrikt raakte. Lang had hij het beste van het spel. Het werd moeilijk voor hem toen hij een h - pion ( dubbelpion ) gaf om een gevaarlijke centrumpion te elimineren. Zwart kreeg hierdoor mogelijkheden op zowel de h-lijn als de open g-lijn en profiteerde optimaal. Twee uur eerder eindigde de partij van Fred voor hem in een zware deceptie. Hij had een betere stelling, maar overzag ( of vergat even ) de mogelijkheid van "mat achter de paaltjes " voor zijn opponent. De ASV - speler sloeg een toren en toen realiseerde Fred zich plotseling dat hij niet terug kon nemen vanwege het genoemde mat. Zelf moest ik op bord 3 diep het hoofd buigen voor mijn tegenstander. Al voor aanvang van de partij liet ik mezelf op het verkeerde been zetten. ASV - teamleider Kees van Keulen vertelde dat er in zijn zestal liefst vier spelers hun SOS - debuut maakten. In mijn beleving waren het dan beginners, maar wat bleek !! Het waren gelouterde internet ( snel) schakers. Dat werd mij duidelijk toen ik in de opening een pion kon winnen. Was het een offer of een fout van mijn tegenstander. Na enig gepeins ging ik uit van een fout. Niets bleek minder waar. Ik werd, na de pionwinst, van alle kanten aangevallen. Dit ging in een moordend tempo. Het was een leerzame avond denk ik maar. Raymond kwam niet verder dan een remise. Hij verraste zijn tegenstander met een dameruil, waardoor de ASV - er een dubbelpion kreeg. De Arnhemmer zette vervolgens slim alles vast en daar kwam Raymond niet meer doorheen.Johan bracht de hoop op een goed teamresultaat weer terug. Hij had zoveel druk op de vijandelijke stelling opgebouwd dat zijn opponent uiteindelijk bezweek. ( Zie partijnotatie.) Han zorgde voor het tweede halfje. Hij raakte de kwaliteit achter maar dat was voor hem geen beletsel om in de aanval te gaan. Hij hield de druk op zijn tegenspeler en bood op een tactisch goed moment remise aan. Zoals boven vermeld viel de beslissing uiteindelijk in de partij van John.

Johan - Hendrik van Buren ( 2 - 11 - 2021 )

Ronde 2

Kameleon 1 Rating   ASV 6 Rating Ronde 2