De Kameleon 1 slecht uit de startblokken

De Kameleon 1 - Ons Genoegen 2    2½ - 3½ Ik had deze uitslag gemaild aan OSBO - wedstrijdleider Huub Blom en die mailde terug: verrassende uitslag. Is dat ook waar ??  Op het eerste gezicht zeg je "ja  " .  Ons Genoegen 2  treedt als promovendus aan tegen de thuisclub die vorig jaar lang meedeed om het kampioenschap van de 3e klasse. Verrassende uitslag zou je dan denken. Maar  ...... ik was erbij en heb gezien dat het een terechte uitslag betreft.  Wat is er gebeurd ?  Na een uurtje is duidelijk dat ik mijn favoriete Koningsgambiet wederom in winst kan omzetten. Op slinkse wijze win ik een paard tegen een pion. Als ik tegen half tien ook nog een toren van mijn tegenstander op kan peuzelen, vindt die het wel genoeg.  (  1 - 0  ) Vrij snel daarna is het gelijk. Johan speelt een mooie partij ( Marshall gambiet volgens de Almense speler ). Veel heb ik er niet van gezien tijdens de partij. Alleen de eindstand en die sprak boekdelen: Johan koning en dame waren in een paardvork verstrikt geraakt. Weg dame derhalve. Na de partij heb ik wel de analyse gevolgd en wat bleek: Johan was in de favoriete opening van zijn opponent terechtgekomen !! Helaas heb ik niet de naam van de speler van Ons Genoegen, maar ik kan verzekeren dat hij er veel genoegen in schepte om ons alle finesses van de opening te laten zien. Heel interessant voor ons leken.  (  Zie partijnotatie  /  Met goedvinden van de verliezer gepubliceerd- Johan heeft het zelf voor mij opgeschreven. Sportief. ) De Almense speler zou het fantastisch vinden zijn partij terug te vinden op onze site. Han voegde vervolgens een halfje toe aan onze score. In de eindstand had hij weliswaar een pion meer, maar met beiden een paard en een loper + enkele pionnen was dat onvoldoende voor winst. Kort hierna kwam eerst Egon vragen of hij remise kon accepteren. Nee dus, want we willen wel graag winnen. Slecht voorbeeld deed blijkbaar volgen, want vervolgens kwam Raymond hetzelfde vragen en toen dacht ik dit komt niet goed vanavond. De twee topspelers die zonder strijd bereid zijn remise te accepteren - onaanvaardbaar !!  Ik heb Raymond snel teruggestuurd en met succes. Tegen elf uur had hij de partij alsnog in zijn voordeel beslist.  (  2 1/2  -  1 1/2  ) Egon is ondertussen in de problemen geraakt. Zijn geisoleerde d pion is niet te houden. Nadat die van het bord is, is de partij snel ten einde. Ik heb het niet gezien, maar als ik het goed begrepen heb, gaf Egon een stuk ( toren ? )  weg. Overigens in verloren stelling. Nu is het aan Bas om onze avond nog te redden. Wat er toen gebeurde valt te omschrijven met de woorden:  tijdnood, loopneus, angstig spel. Bijgaande notatie geef ik zonder woorden. Het zegt alles: ( na elke zet staat de tijd die nog resteert. )
en vervolgens kan ik de notatie niet meer volgen. Maar zo 'n vreemde opening lijkt me ook wel interessant. Veel plezier ermee.  Groet, Joost Pöpping