De Big Mac smaakte een stuk minder !!

Door Joost Pöpping. Dinsdag 6 maart 23.30 uur:  Twee zwijgende figuren, in een witte bestelwagen, worden waargenomen op de Rijksweg richting Doetinchem. Een nadere beschouwing laat ons zien dat het Bas en Raymond betreft. Waar de heren, na wederom een zege in de interne competitie, elke week opgewekt hun weg zoeken naar de McDonalds om zich daar op BigMacs te storten, is het dit keer kommer en kwel. Beide werden op een nederlaag     "getrakteerd " in de OSBO - wedstrijd tegen Doesborgh 1.  Bas probeert de schuld nog aan de gordijnen in de speelzaal te geven. Raymond doet er het zwijgen toe - hij is op waarde geklopt. Hoe is het zo gekomen ?? Om 21.30 uur maak ik een rondje langs de borden en maak enkele aantekeningen: ** Raymond: Slaat een pion, wordt vervolgens verrast door een Damezet. Kost een pion. ** Egon: Altijd scherp spel. Speelt gambiet. Mooi loperspel. Zijn tegenstander heeft een open h-lijn - zijn Koning staat erg onveilig. ** Harry: Heeft meer ruimte achter een ( deels ) vastgeschoven pionnenketting. Wel gevaar over open g - lijn. ** Henk: Tegenstander heeft geïsoleerde pion op d5. Heeft wel het loperpaar, maar dat is onmachtig. Henk staat beter. ** Bas: Lijkt een pion te kunnen winnen. Gevaarlijk, want zijn koning staat op de tocht. ** Han: Han staat van ons team veruit het beste. Kwaliteit voor + twee torens op de open d - lijn. Ik besluit de stelling van Han te noteren, want daar ontstaat wat moois. Ik ben net klaar en de partij is al beslist. ( Zie diagram ) Goed gedaan Han.
Het wordt weer gelijk als Bas het slachtoffer wordt van zijn onveilige Koning. Hij verliest pion na pion en moet opgeven. Uit de analyse bleek, volgens Bas, dat hij had kunnen winnen. Dat zullen we nog een tijd moeten horen. Bij de partij van Henk past mij slechts 1 woord te noteren: BRILJANT!! De rest zal hij hier zelf noteren. Joost bedankt, ik neem het hier even over. Na mijn debacle in de interne competitie tegen beeldhouwer Kees Jansen, kreeg ik dinsdag een tegenstander met de naam Steinhauer. Dat beloofde niet veel goeds. Ik mocht overigens invallen voor Johan Oppewal. U weet wel, die man die mij, met het nodige fortuin uiteraard, versloeg in Lichtenvoorde. Een overwinning waar hij nog heel lang op zal moeten teren, want mijn messen zijn geslepen. Aan mij dus de dankbare taak om Johan te doen vergeten…. De partij zelf was vrij enerverend, vond ik tenminste.
Joost neemt het weer over. Raymond blijft een pion achter en omdat dat twee verbonden vrijpionnen zijn is de stelling onhoudbaar. Zijn tegenstander speelt optimaal en wint verdiend. Lang geleden dat Raymond verloor. Het is nu 2-2, dus Harry en Egon kunnen aan de bak. De gehele avond heb ik veel vertrouwen in de stelling van Egon. Hij moet er in kunnen slagen om de vijandelijke Koning ( die erg onveilig staat ) de das om te doen. Uiteindelijk lukt het pas tegen half twaalf. De conclusie van Egon:  " Op een gegeven moment stond ik verloren, " - dat was mij ontgaan.  Harry speelt fantastisch in het late eindspel. Nadat hij zijn Koning voldoende heeft beschermd, weet hij ( door schaakjes met de Dame ) de vijandelijk Koning naar voren te lokken en daarbij twee vrijpionnen te creëren. Promotie van 1 van zijn vrijpionnen is door de witspeler vervolgens niet meer te verhinderen. Door de 4-2 zege staan we alleen op de derde plaats en is het verblijf in de derde klasse weer voor een jaar veilig gesteld. Laatste ronde: Donderdag 19 april in Lichtenvoorde tegen Zevenaar 3.