Das of vos ?

Maandag 13 februari 2023: De uitwedstrijd tegen Lochem ( concurrent voor de tweede plaats ) staat op het programma. Dat betekent een helletocht over het smalle weggetje van Vorden naar Lochem. Om het extra lastig te maken in het donker zijn er ook nog reusachtige obstakels geplaatst.
Gelukkig is het niet druk. Maar dan ...............  Plots zien we vanuit het donkere bos een dier de weg op lopen. Een botsing lijkt onvermijdelijk. Is het een das of een vos ??  We denken achteraf een das - gezien zijn dikke staart, maar ja dat heeft een vos ook. Gelukkig is het wel een slim beest, want op het moment - supreme draait hij / zij zich om en verdwijnt weer in de duisternis. Lichtelijk geschrokken, maar blij dat het geen zwarte kat was, vervolgen we onze weg naar Bousema in Lochem.
Aldaar zijn alle spelers er al en kan de wedstrijd lekker vroeg beginnen. Kwart voor acht beginnen betekent wel dat de on-line verbinding met een ( oud) lid in Noorwegen nog moet worden opgestart. Wel geweldig dat de "Noor" op die manier nog intern meespeelt. Om acht uur en na veel onrust hoor ik vanuit de computer de woorden "Doe de groeten aan Gerda ", waarna de rust in de speelzaal wederkeert.

De opponent van Henk, die druk bezig was geweest met de pc, is nog niet bij de les. Henk verwoordt het als volgt:

Hier mijn verslag van mijn partij:
Mijn tegenstander was drukker met een internetpartij, dan met  zijn eigen partij. Het resultaat was er ook naar, hij gaf op de 8e zet een loper en daarna nog een pion weg. En gaf dan maar op. Mijn kortste externe partij ooit.
Bram gaf onze bliksemstart een passend vervolg. In een wederom prachtige partij wist hij de vijandelijke koning het bord over te jagen. Het had voor de monarch fatale gevolgen.  (  2-0  )
Frans kwam netjes vragen of hij remise kon aanvaarden. Dat kon, we stonden op twee van de drie overige borden prima. Hulde aan Frans. Hij had er een retourtje Arnhem voor over om mee te kunnen spelen.
Joost kwam er niet aan te pas. Een harde, maar wel terechte, conclusie. Zijn tegenstander deelde na de partij mee dat Joost en hij zijn lijfvariant hadden gespeeld. Als hij dat nou voor de partij had gezegd.  (  1. e4 ; c6  /  2.d4 ; d5  /  3. e5  ;  Lf5  /  4. g4  ;  Lg6  /  5. h4 ; h6  /  6. h5  ;  Lh7  En daarna kwam het van kwaad tot erger. )
Johan bouwde zijn partij gedegen op. Zijn Lochemse tegenstander zette een aanval met paard en dame op. Veel had het niet om het lijf. Johan stoorde er zich niet aan en speelde handig een paard naar een optimaal veld. Het werd super optimaal toen zijn opponent dermate met zijn aanval bezig was, dat hij een paard penning ( juist ja, het eerder genoemde paard ) over het hoofd zag. Het kostte de dame.  (  3 1/2  -  1 1/2  )

Maarten voegde daar als volgt een punt aan toe:

Hierbij mijn partij van gisteren en een plaatje van de slotstand.
Mijn loperoffer op zet 26 was volledig correct volgens de computer. Op dat moment kon ik het niet helemaal doorrekenen, maar ik voelde gewoon aan dat er beslissend voordeel in moest zitten, Ik had hier en daar nog wat beter kunnen spelen,. Mijn overwinning was echter nergens in gevaar.
Hij had veel te veel stukken buiten de actie geplaatst op de damevleugel en zijn paard kon naar geen enkel veld en blokkeerde daardoor elke verdediging.
Hieronder zijn partij. Ik heb nog een paar foto 's gemaakt, die komen later.
Verslag van Joost.